Sunday, May 23, 2010

Polis tahan tiga pelajar anggota geng curi motosikal

2010/05/24
KUALA LUMPUR: Polis menahan tiga pelajar lelaki berusia 14 dan 15 tahun kerana disyaki terbabit dalam sindiket curi motosikal membabitkan lebih 20 kenderaan itu sejak dua tahun lalu.

Ketua Polis Daerah Ampang, Asisten Komisioner Abdul Jalil Hassan, berkata tangkapan pertama membabitkan pelajar Tingkatan Tiga itu dibuat di Lebuh Raya Lingkaran Tengah (MRR2) berhampiran Pandan Indah, kira-kira jam 5 petang kelmarin apabila polis menahan suspek yang menunggang motosikal dalam keadaan mencurigakan. Katanya, susulan penahanan itu, polis menjalankan pemeriksaan terhadap motosikal jenis Honda EX5 yang ditunggangnya sebelum mendapati nombor casis kenderaan itu dipalsukan. “Hasil soal siasat, suspek mengakui motosikal itu dicuri di Kampung Cheras Baru dua bulan lalu bersama dua rakannya.

“Bertindak atas maklumat, beberapa anggota polis bergegas ke kediaman kedua-dua suspek di Pandan Indah dan Kampung Cheras Baru sebelum mereka di bawa ke balai polis untuk siasatan lanjut,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Abdul Jalil berkata, hasil siasatan terhadap ketiga-tiga suspek mendapati mereka terbabit dalam sindiket curi kenderaan sejak dua tahun lalu di sekitar Kuala Lumpur.

“Pemeriksaan juga mendapati salah seorang daripada suspek mempunyai rekod jenayah lampau dan pernah ditahan pada 2008 berhubung kesalahan sama.
“Polis kini sedang menjalankan siasatan terperinci dan tidak menolak kemungkinan ada pihak lain terbabit dalam kejadian ini,” katanya.

Beliau berkata, semua suspek yang masih bersekolah akan dibawa ke mahkamah pagi esok untuk mendapatkan perintah tahanan reman

No comments:

Post a Comment