Sunday, May 2, 2010

Pengawal Istana Kelantan masih koma, tidak stabil

Oleh Norliza Wasilan
norlizawasilan@bharian.com.my
2010/05/03

TENGKU Muhammad Faris Petra keluar dari wad ICU HRPZII, Kota Bharu selepas meluangkan masa hampir setengah jam melawat Ramli yang cedera ditembak, semalam.Pembedahan keluar peluru dalam badan belum boleh dilakukan

KOTA BHARU: Peluru dalam badan pengawal Istana Kelantan yang parah akibat terkena tembakan dalam serangan ketika dalam perjalanan pulang ke rumah awal pagi kelmarin, masih belum dapat dikeluarkan. Pagi semalam, Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra, turut berkenan menziarahi Ramli Mohd, 50, yang kini dalam rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) serta bertemu keluarga mangsa. Isteri mangsa, Maznah Mustafa, 50, berkata suaminya masih koma sejak dimasukkan ke ICU.

“Beliau masih dalam keadaan koma, tetapi tahap kesihatannya belum lagi stabil untuk membolehkannya menjalani pembedahan bagi mengeluarkan peluru berkenaan.

“Setakat ini, peluru yang berada dalam badannya masih belum dapat dikeluarkan, perlu menunggu masa yang sesuai dan bergantung kepada keadaannya terlebih dulu,” katanya ketika ditemui di pekarangan Wad ICU-HRPZII di sini, semalam.

Semalam, akhbar melaporkan Ramli parah ditembak individu tidak dikenali dalam satu kejadian dekat Kampung Sungai Nyior, Palekbang, Tumpat, pada jam 12.25 pagi, selepas selesai bertugas di Istana Negeri, Kubang Kerian, jam 12 malam.

Mangsa adalah pesara tentera yang berkhidmat secara kontrak sebagai pengawal keselamatan di Istana Mahkota dan Istana Negeri sejak 17 tahun lalu, mempunyai rekod perkhidmatan yang baik dengan antara tugasnya ialah mengawal keselamatan keluarga diraja dan membantu tugas pengawal peribadi.

Maznah turut melahirkan penghargaan dan menjunjung kasih atas keprihatinan Tengku Muhammad Faris meluangkan masa kira-kira 20 minit menziarahi suaminya.

“Ketika kunjungannya, doktor memberitahu baginda mengenai keadaan suami saya yang kini beransur stabil walaupun masih dalam koma,” katanya yang berharap polis dapat mengesan penyerang suaminya itu.

“Saya berharap polis dapat menjejaki mereka yang menyerangnya kerana selama ini suami saya tidak pernah mempunyai masalah dengan sesiapa,” katanya.

No comments:

Post a Comment