Monday, May 17, 2010

Dadah RM1j dirampas

2010/05/18
GEORGETOWN: Polis membongkar satu lagi sindiket memproses dadah apabila menyerbu sebuah pangsapuri dan merampas pelbagai jenis dadah bernilai RM1 juta di Tanjong Tokong, di sini, kelmarin.

Dalam serbuan jam 10 malam itu, Bahagian Siasatan Jenayah Daerah Timur Laut turut menahan seorang wanita warga China berusia 28 tahun dan sepucuk pistol mainan. Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Gan Kon Meng, berkata dalam serbuan hasil intipan tiga hari itu, pihaknya merampas heroin lima kilogram (kg), ganja (0.3kg), syabu (0.3 kg) dan ketamin (0.4 kg). Turut dirampas, 1,755 bungkus pil 'Yaba' (kuda), 20 bungkus pil ecstasy dan serbuk ecstasy (15kg).

Pelbagai peralatan memproses dadah seperti tong gas, ketuhar, lima botol asid, pewarna, dulang, lampu serta alat timbang turut dirampas serta sebuah kereta Nissan Sentra.

“Dadah terbabit dipercayai untuk dipasarkan di sekitar negeri ini serta negeri jiran dan ia adalah rampasan terbesar bagi Daerah Timur Laut tahun ini,” katanya kepada pemberita, di sini, semalam.

Siasatan awal polis mendapati pangsapuri itu disewa sejak beberapa bulan lalu. Gan berkata, wanita berkenaan berasal dari Shandong, China, memiliki pasport yang masih sah dan visa pelancong pula akan tamat bulan depan.

Wanita itu disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman mati mandatori jika disabit kesalahan

No comments:

Post a Comment