Sunday, March 28, 2010

Bekas guru cuba biak pokok ketum

2010/03/29
KUCHING: Hasrat seorang bekas guru dari Kedah untuk menyemai pokok ketum bagi membiakkan tumbuhan itu tidak kesampaian apabila dia dicekup polis dalam serbuan di sebuah rumah di Kampung Jawa, di sini, malam kelmarin.

Dalam serbuan kira-kira jam 10.50 malam itu, polis merampas daun ketum seberat 1.02 kilogram dan menemui lebih 10 ranting ketum.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik negeri, Superintendan Moses Agat, berkata lelaki berusia 48 tahun itu ditahan reman bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 30 (3) Akta Racun 1952 yang jika sabit kesalahan, boleh dihukum penjara tidak lebih empat tahun dan denda tidak lebih RM10,000. “Walaupun jumlah daun ketum yang dirampas itu sedikit, ia adalah rampasan pertama di negeri ini dan ranting ditemui bersama lelaki itu dipercayai akan disemai kerana tumbuhan itu tidak terdapat di negeri ini.

“Berdasarkan siasatan awal, lelaki itu mendakwa dia memperoleh daun serta ranting ketum itu daripada kawannya di Alor Setar, Kedah Rabu lalu dan dia meneruskan perjalanan ke Kuching menaiki pesawat pada hari sama,” katanya pada sidang media di pejabatnya di Ibu Pejabat Polis Kontinjen, di sini, semalam.

Dalam kes berasingan, polis menahan lima lelaki dan seorang wanita berusia 20 hingga 56 tahun dalam serbuan di sebuah kedai besi buruk di Jalan Foochow 1, di sini kira-kira jam 3.30 petang Jumaat lalu dan merampas syabu seberat 35.02 gram, 500 biji pil Eramin 5 dan Ketamin seberat 0.09 gram.

Moses berkata, pemeriksaan lanjut dengan bantuan anjing pengesan, polis menemui sepucuk pistol jenis Belle G707 6 milimeter buatan China di dalam kedai berkenaan.

Beliau berkata, berikutan penemuan dadah dan senjata api itu, polis melancarkan tindakan lanjut dan berjaya menahan seorang lagi lelaki berusia lingkungan awal 20-an di Liang Fung Garden, di sini, kira-kira jam 10.15 malam hari yang sama.

"Semua suspek kini ditahan reman tujuh hari dan bagi kes pertama, kes disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 selain Seksyen 8, Akta Senjatapi manakala lelaki yang ditahan dalam serbuan kedua disiasat mengikut Seksyen 38 A (1) Akta Dadah Berbahaya 1952," katanya.

Katanya lagi, saringan air kencing mendapati mendapati dua daripada suspek positif Ketamin manakala seorang lagi positif ganja

No comments:

Post a Comment