Tuesday, February 23, 2010

Penyelia dipenjara 15 tahun, 10 sebatan

SHAH ALAM 23 Feb 2010 - Akibat terlibat dalam kegiatan penyalahgunaan dadah, seorang penyelia operasi pasar borong bukan sahaja kehilangan pekerjaan, malah dia turut dihukum penjara 15 tahun dan sebatan 10 kali oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Hakim Siti Mariah Ahmad memerintahkan hukuman penjara terhadap Ahmad Saifudin Abd. Rahman, 34, bermula dari tarikh dia ditangkap pada 14 Januari tahun lalu selepas tertuduh mengaku bersalah atas tuduhan memiliki 61.8 gram methamphetamin (syabu).

Dalam penghakimannya, beliau mengambil kira kesan penggunaan dadah itu di kalangan anak muda walaupun ia kesalahan pertama selain pengakuan tertuduh telah menjimatkan masa dan kos mahkamah.

Sebelum menjatuhkan hukuman, Hakim Siti Mariah sempat bertanya tujuan Ahmad Saifudin terlibat dalam aktiviti penjualan dadah sama ada tertuduh semata-mata mahu mencari duit lebih.

Pertanyaan itu hanya dijawab: ''Kerana desakan hidup''.

Beliau kemudiannya menegur tindakan tertuduh yang bukan sahaja mengakibatkan dia tidak lagi dapat menyumbang wang kepada ibu bapa dan anaknya, malah menyusahkan diri sendiri serta keluarganya.

Ahmad Saifuddin yang juga penagih dadah sebelum ini mengaku tidak bersalah atas tuduhan mengedar dadah mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukan hukuman mati mandatori jika disabitkan kesalahan.

Dia bagaimanapun menukar pengakuan kepada bersalah atas tuduhan pilihan iaitu memiliki 61.8 gram methamphetamin di hadapan lif Hotel Holiday Inn Glenmarie-Kuala Lumpur, Jalan Usahawan U1/8, Seksyen U1, di sini pada pukul 6.15 petang, 14 Januari 2009.

Dia didakwa mengikut Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 39A(2) akta sama yang memperuntukan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan tidak kurang 10 kali.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Tan Ghee Phaik manakala tertuduh diwakili peguam Suzana Ismail.

Mengikut fakta kes, tertuduh yang cuba melarikan diri bersama seorang lagi suspek berjaya ditahan di hadapan lif pada hari kejadian.

Apabila pemeriksaan badan dibuat, polis menjumpai dua bungkusan yang dibalut dengan akhbar di dalam poket kiri seluar yang dipakai tertuduh.

Setiap bungkusan tersebut mengandungi plastik lut sinar berisi serbuk putih yang kemudiannya disahkan syabu.

Terdahulu, Ghee Phaik memohon agar mahkamah menjatuhkan hukuman setimpal kerana dadah tersebut mampu merosakkan kehidupan terutamanya di kalangan anak muda yang kerap terjebak dalam penyalahgunaan dadah.

Beliau turut memohon mahkamah mengambil kira kesan buruk akibat pengambilan syabu dengan mengemukakan keratan akbar yang memuatkan rencana tentang fakta-fakta mengenai perkara tersebut.

Sementara Suzana pula memohon anak guamnya dikenakan hukuman ringan kerana jumlah dadah yang dimiliki adalah sedikit selain tiada rekod kesalahan lampau serta pengakuan salah sebaik pertuduhan alternatif ditawarkan kepadanya.

No comments:

Post a Comment