Tuesday, February 9, 2010

Pelayan pusat hiburan didakwa miliki, edar dadah (9/2/10)

KUANTAN: Seorang pelayan pusat hiburan dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini atas tuduhan memiliki dan mengedar dadah.

Che Rohayu Mat Rahim, 23, dari Kampung Berkat, Maran didakwa memiliki satu keratan tiub straw mengandungi methamphetamine dengan berat kasar 0.1 gram di bilik rumah beralamat No 16, Lorong Seri Setali 103, lebih kurang jam 1.30 pagi, 30 Januari lalu.

Bagi pertuduhan kedua, tertuduh didakwa dalam kawalannya dua peket plastik lutsinar berisi serbuk dan ketulan warna keputihan mengandungi dadah methamphetamine dengan berat kasar 2.40 gram.



Dia juga didakwa dalam kawalannya satu keratan tiub straw berisi lima biji pil warna kemerahan mengandungi methamphetamine dengan berat kasar 0.10 gram.

Dadah berkenaan ditemui di dalam but Perodua Kancil yang diletakkan di hadapan rumah beralamat No 14, Lorong Seri Setali 103, Taman Setali di sini, lebih kurang 2 pagi, 30 Januari lalu.

Ssemua kesalahan itu adalah mengikut Seksyen 12 (2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 12 (3) akta sama yang membawa hukuman denda maksimum RM100,000 atau penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya.

Tertuduh mengaku tidak bersalah atas kesemua pertuduhan itu.

Che Rohayu juga didakwa mengedar dadah heroin dengan berat kasar 30 gram di tempat dan waktu yang sama mengikut Seksyen 39B (1)(A) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum dibawah Seksyen 39B (2) akta sama yang membawa hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan berkenaan, tiada pengakuan direkodkan.

Majistret Nordiana Abd Aziz kemudian menetapkan 6 April depan untuk sebutan semula kes itu.

Pendakwaan dilakukan oleh Cif Inspektor Mohamed Zakaria. - Bernama

No comments:

Post a Comment