Wednesday, April 21, 2010

Penjenayah asing jadikan Malaysia tempat sembunyi: Zahid

2010/04/22
KUALA LUMPUR: Selepas dijadikan negara transit sindiket penyeludupan manusia dan dadah antarabangsa, Malaysia kini menjadi tumpuan penjenayah asing sebagai lokasi persembunyian mereka.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mendedahkannya berkata walaupun ia kes terpencil, namun perhatian serius harus diberikan kerana ia boleh menjejaskan keselamatan negara dan ketenteraman awam. “Memang ada penjenayah luar melarikan diri ke negara kita sebelum ini tetapi hanya untuk bersembunyi, bukan mahu menjadikan Malaysia sebagai markas operasi, termasuk merancang kegiatan jahat mereka. “Bagaimanapun, usaha sentiasa dilakukan bagi membendung kejadian ini, termasuk memperketat kawalan di semua pintu masuk dan kawasan negara sebab tidak mahu anasir jahat dari luar bertapak di negara kita,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan penubuhan Institut Pertahanan dan Keselamatan Malaysia (Midas) sempena Pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia 2010 (DSA2010) di sini, semalam.

Hadir sama Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Dr Abdul Latif Ahmad dan Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin.

Difahamkan, penjenayah asing menggunakan pelbagai taktik licik untuk memasuki negara ini, termasuk menggunakan dokumen perjalanan palsu dan laluan haram di kawasan sempadan bagi mengelak pergerakan mereka dikesan pihak berkuasa.

Pada 28 Januari lalu, 10 warga Timur Tengah ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) di Kampung Sungai Chincin, Gombak kerana disyaki mempunyai kaitan dengan kumpulan pengganas antarabangsa.

Pada 14 Disember tahun lalu, polis memberkas tiga lelaki warga Thailand, dipercayai anggota pemisah di selatan negara itu, selain menemui pelbagai bom buatan sendiri di sebuah rumah usang di Kampung Gebeng, Pasir Mas, Kelantan

No comments:

Post a Comment