Sunday, April 25, 2010

2 wanita ditangkap cuba seludup dadah

2010/04/26
TUMPAT: Dua wanita termasuk seorang ibu tunggal ditahan Pasukan Gerakan Marin (PGM) ketika cuba menyeludup masuk 10 botol kecil dipercayai berisi dadah dalam serbuan di sebuah pangkalan haram Nibong dekat Pengkalan Kubor di sini, awal malam kelmarin.

Dalam serbuan kira-kira jam 7.40 malam itu, sepasukan anggota PGM Pengkalan Kubor membuat intipan terhadap sebuah bot dari negara jiran dikendali seorang lelaki dengan dua wanita sebagai penumpangnya naik menerusi pangkalan itu. Pegawai Pemerintah PGM Pengkalan Kubor, Deputi Superitendan Tan Cheng San, berkata menyedari kehadiran anggota PGM di situ, pengendali bot terbabit bergegas memecut kembali ke negara jiran, meninggalkan dua wanita berusia 26 dan 33 tahun yang berjaya ditahan. “Ketika ditahan, seorang daripada wanita terbabit dilihat cuba membuang satu balutan akhbar. Ketika itu, wanita terbabit memberi alasan balutan itu sekadar sampah. Namun, curiga terhadap dakwaan itu, anggota PGM memeriksa kandungan balutan akhbar terbabit sebelum mendapati ia berisi 10 botol kecil berisi bahan disyaki dadah.

“Kami percaya dadah itu diperoleh dari negara jiran kerana harganya yang murah, sekitar RM420 sebotol, berbanding harganya di sini yang mampu dijual hingga mencapai RM2,000 sebotol,” katanya dalam sidang media di sini, semalam.

Tan berkata, susulan tangkapan dua wanita terbabit, seorang pemuda berusia 24 tahun dipercayai teman lelaki, kemudian tampil untuk memohon pembebasan seorang wanita terbabit yang juga ibu tunggal.

“Curiga dengan keadaan lelaki itu, anggota PGM menjalankan ujian kencing terhadapnya sebelum dia didapati positif dadah menyebabkan pemuda terbabit turut ditahan untuk siasatan lanjut.
“Dua wanita yang ditahan itu kini disiasat mengenai mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya dan jika disabitkan kesalahan boleh dihukum mati,” katanya

No comments:

Post a Comment