Thursday, April 8, 2010

Pelanggan hotel sasaran 2 penyamun Amerika Selatan

KUALA LUMPUR 8 April 2010 - Dua lelaki dari Amerika Selatan dikesan menjadikan pelanggan hotel-hotel mewah di ibu negara sebagai sasaran jenayah mereka.

Kumpulan itu aktif mencuri bagasi milik penghuni hotel tanpa disedari dengan menyamar sebagai pelancong asing.

Mereka dikesan sering berlegar-legar di lobi hotel lima bintang untuk memantau gerak geri pelanggan dan mengambil kesempatan melarikan bagasi mangsa ketika mendaftar masuk atau keluar dari hotel.

Kegiatan licik kumpulan penjenayah asing itu terbongkar selepas polis menerima beberapa laporan daripada pelanggan hotel yang menjadi mangsa.

Kes terbaru, seorang pengurus syarikat berusia 51 tahun menjadi mangsa apabila bagasi miliknya dilarikan penjenayah terbabit ketika sedang mendaftar keluar dari sebuah hotel mewah di Jalan Lumut, di sini.

Sumber polis berkata, dalam kejadian pukul 7 petang itu, mangsa yang juga pelancong warga Bangladesh berada di lobi hotel untuk membuat pembayaran bilik yang disewa.

"Semasa membuat pembayaran, dia tanpa mengesyaki apa-apa telah meletakkan bagasi miliknya berhampiran kaunter pertanyaan.

"Dia bagaimanapun terkejut apabila menyedari beg miliknya itu hilang sebaik sahaja selesai membuat pembayaran," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata, kerugian mangsa meliputi kehilangan tiket penerbangan, wang tunai RM5,000 dan dokumen penting.

Katanya, berdasarkan laporan mangsa, polis kemudian menjalankan siasatan melalui rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di hotel tersebut dan mengesan perbuatan jenayah itu dilakukan oleh dua lelaki warga asing.

"CCTV tersembunyi yang dipasang di hotel berkenaan berjaya mengesan gerak geri mencurigakan dua lelaki dipercayai suspek yang melarikan beg mangsa.

"Kedua-dua suspek berusia sekitar 40-an, berpakaian kemas dan dipercayai dari Amerika Latin berdasarkan raut wajah dan gaya mereka," katanya.

Beliau berkata, siasatan awal mendapati dua lelaki terbabit merupakan suspek sama dikehendaki dalam berpuluh-puluh kes yang dilaporkan sebelum ini

No comments:

Post a Comment