Tuesday, April 6, 2010

Benjy bongkar aktiviti proses dadah

Oleh UMAVATHI RAMAYAH
uma.ramayah@utusan.com.my



Muhammad Sabtu Osman menunjukkan sebahagian kelengkapan memproses dadah yang dirampas hasil maklumat yang diperoleh daripada Benjy semasa sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, semalam.

--------------------------------------------------------------------------------



KUALA LUMPUR 6 April - Tindakan polis menahan semula Khairell Benjamin Ibrahim atau Benjy pada 25 Mac lalu berjaya membongkar kegiatan memproses dadah yang dipercayai dilakukan oleh pelakon itu sejak enam bulan lalu.

Malah, Benjy, 32, sendiri pada 31 Mac lalu membawa beberapa anggota polis ke sebuah kondominium di Jalan Segambut. Di sana, pelakon itu menunjukkan peralatan untuk memproses dadah jenis syabu yang disembunyikan di sebuah stor di tingkat 10 kondominium tersebut.

Difahamkan, Benjy tinggal di tingkat enam kondominium yang sama.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Muhammad Sabtu Osman berkata, pihaknya turut merampas satu unit pen-drive mengandungi 11 topik yang menerangkan mengenai cara-cara menghasilkan dadah jenis syabu. Kandungan itu turut dilengkapi dengan penjelasan berbentuk video.

Beliau memberitahu, pihak forensik kini dalam proses mendapatkan kesan-kesan cap jari yang terlekat pada peralatan itu bagi mengenal pasti penglibatan individu lain.

"Kita juga sedang menganalisis bahan-bahan kimia serta sisa-sisa pada beberapa peralatan itu bagi mendapat kepastian sama ada ia pernah digunakan suspek untuk memproses syabu atau sebaliknya," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur di sini hari ini.

Benjy, anak lelaki tunggal pelakon veteran, Azean Irdawaty ditahan semula oleh beberapa anggota polis berpakaian preman, kira-kira lapan minit selepas dibebas dengan ikat jamin di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur pada 25 Mac lalu.

Sebelum itu, pada 12 Mac lalu, pelakon itu ditahan bersama teman wanitanya di sebuah unit kondominium disewanya di Kepong.

Diminta mengulas mengenai tindakan polis menahan semula Benjy selepas pertuduhan pertama mengikut Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dibenarkan ikat jamin, Muhammad Sabtu berkata;

"Hasil risikan mendapati pelakon tersebut perlu ditahan semula bagi membolehkan polis menjalankan siasatan mengikut Seksyen 3(1) Akta Dadah Berbahaya (Langkah-Langkah Pencegahan Khas) 1985 yang membolehkan dia ditahan selama 60 hari.

"Kita yakin ada sesuatu perkara yang boleh dibongkarkan dengan penahanannya itu dan tindakan kita terbukti berhasil."

Ditanya mengenai kesahihan kandungan kimia seberat 800 gram yang dikatakan dadah sebelum ini, beliau berkata, Jabatan Kimia mengesahkan bahan tersebut kalsium karbonat.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas ketika diajukan soalan sama ada kalsium karbonat mampu menghasilkan dadah atau sebaliknya.

Berdasarkan beberapa sampel yang diambil daripada badan Benjy, beliau berkata, Jabatan Patologi mengesahkan pelakon itu turut positif mengambil dadah.

Berikutan itu, kata beliau, polis akan mencadangkan kepada Kementerian Dalam Negeri supaya menghantar pelakon itu ke pusat pemulihan dadah.

Dengan penahanan Benjy, Muhammad Sabtu yakin polis berjaya menyekat suspek daripada terus melakukan aktiviti memproses dadah jenis syabu dan menjalankan pengedarannya di sekitar Lembah Klang.

No comments:

Post a Comment