Tuesday, July 20, 2010

Tukang kayu, anak ditahan edar dadah

SERDANG 20 Julai 2010 - Pendapatan yang tidak seberapa diperoleh hasil bekerja sebagai tukang kayu, mendorong seorang pemuda dan bapanya mengedar dadah meskipun menyedari perbuatan itu menyalahi undang-undang.

Kesenangan hidup yang dikecapi kedua-duanya bagaimanapun hanya bertahan sebulan apabila dicekup dalam serbuan di rumah mereka di Taman Kantan, Batu 8 1/2, Kinrara, Puchong, di sini kelmarin.

Ketua Polis daerah Serdang, Supritendan Abdul Razak Elias berkata, ketika serbuan dilakukan pada pukul 7.15 petang itu, terdapat sepasang suami isteri bersama anak lelaki mereka yang berusia 25 tahun.

Katanya, sebaik sahaja menyedari kehadiran polis, pemuda itu melarikan diri ke bilik bapanya.

"Polis yang memeriksa bilik tersebut kemudian menemui 210 gram dadah jenis ketamin dan 60 biji pil Eramin 5 disembunyikan dalam bilik berkenaan.

"Polis kemudian menahan tiga beranak terbabit untuk siasatan lanjut dan menjalani pemeriksaan air kencing," katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah Serdang di sini hari ini.

Hasil pemeriksaan, katanya, suspek lelaki berusia 57 tahun itu merupakan seorang tukang kayu yang sudah bersara.

Beliau berkata, dua beranak itu baru sahaja berjinak-jinak mengedar dadah sebagai punca pendapatan tambahan sejak sebulan lalu.

"Mereka juga baru menjadi penagih dadah dan pemeriksaan air kencing mendapati mereka positif mengambil ketamin.

"Modus operandi dua beranak itu adalah dengan menerima tempahan melalui telefon sebelum menghantar dadah kepada penagih secara terus atau meminta mereka datang ke rumah," katanya.

Beliau berkata, tukang kayu bersama bapanya itu kini direman selama empat hari mulai semalam untuk siasatan lanjut di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952, manakala ibunya dibebaskan kerana didapati tidak terlibat dalam kegiatan jenayah tersebut.

No comments:

Post a Comment