Tuesday, June 15, 2010

Syabu dirampas, lelaki ditahan

2010/06/16
SHAH ALAM: Polis merampas dadah jenis syabu seberat 892 gram dianggarkan bernilai RM225,000, cuba diseludup masuk oleh seorang lelaki warga Iran, yang pertama kali masuk ke negara ini pada 11 Jun lalu.

“Hasil pemeriksaan pada badannya, kita menemui beberapa gumpalan tisu berisi 39 ketulan plastik kecil berisi dadah disyaki syabu dengan berat keseluruhan sebanyak 330 gram, diselitkan pada bahagian kiri dan kanan pinggang seluarnya,” katanya. Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Selangor, Asisten Komisioner Nordin Kadir, berkata suspek berusia 30 tahun itu kemudiannya dibawa ke Hospital Serdang untuk ujian imbasan sinar X dan menemui 64 lagi kapsul berisi syabu dalam perutnya. “Dalam masa tiga hari, semua kapsul dadah seberat 562 gram berkenaan berjaya dikeluarkan dari perut suspek selepas membuang air besar,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, di sini, semalam.

Siasatan mendapati suspek diupah RM65 (AS$20) untuk setiap kapsul berisi dadah yang ditelan dan berjaya dibawa masuk ke negara ini seberat 10 kilogram (kg) bernilai hampir RM500,000 yang cuba diseludup masuk oleh tiga warga asing di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT), dalam tiga tangkapan berasingan, minggu lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Selangor, Asisten Komisioner Nordin Kadir, berkata tangkapan pertama dibuat kira-kira jam 5 petang pada 9 Jun di KLIA, membabitkan seorang penumpang lelaki warga India yang berada dalam keadaan mencurigakan ketika menolak keluar troli membawa sebuah kotak dan sebuah beg pakaian.

Beliau berkata, sepasukan anggota polis Bahagian Narkotik KLIA kemudian membuat pemeriksaan terhadap kotak serta beg pakaian yang dibawa dan menemui 20 paket plastik mengandungi dadah disyaki ketamin seberat 4.75 kg bernilai RM145,000 disorok pada dinding kotak terbabit.
“Siasatan awal mendapati suspek yang berusia 43 tahun itu bekerja sebagai pemandu teksi tiga roda di negaranya dan pernah dua kali masuk ke negara ini sejak tahun lalu.

“Suspek dipercayai diupah membawa masuk dadah ke negara ini untuk diproses sebelum diseludup semula ke luar,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, di sini, semalam.

Katanya, tangkapan kedua pada 11 Jun lalu pula membabitkan rampasan dadah jenis syabu seberat 892 gram dianggarkan bernilai RM225,000, cuba diseludup masuk oleh seorang lelaki warga Iran, yang pertama kali masuk ke negara ini.

“Hasil pemeriksaan pada badannya, kita menemui beberapa gumpalan tisu berisi 39 ketulan plastik kecil berisi dadah disyaki syabu dengan berat keseluruhan sebanyak 330 gram, diselitkan pada bahagian kiri dan kanan pinggang seluarnya,” katanya.

Nordin berkata, suspek berusia 30 tahun itu kemudiannya dibawa ke Hospital Serdang untuk ujian imbasan sinar X dan menemui 64 lagi kapsul berisi syabu dalam perutnya.

“Dalam masa tiga hari, semua kapsul dadah seberat 562 gram berkenaan berjaya dikeluarkan dari perut suspek selepas membuang air besar. Siasatan mendapati suspek diupah RM65 (AS$20) untuk setiap kapsul berisi dadah yang ditelan dan berjaya dibawa masuk ke negara ini,” katanya.

Beliau berkata, tangkapan ketiga dibuat pada 13 Jun lalu, membabitkan seorang lelaki warga India berusia 40 tahun di LLCT.

“Pemeriksaan pada beg pertama, polis menemui satu bungkusan plastik dadah disyaki ketamin seberat 2 kg dan kita turut menemui bungkusan dadah jenis sama seberat 1.9 kg pada beg kedua, semuanya bernilai RM120,000,” katanya.

Semua suspek kini direman hingga 19 dan 20 Jun depan untuk membantu siasatan. Kes disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952, yang boleh membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan

No comments:

Post a Comment