Friday, June 11, 2010

4 lelaki bersenjata larikan barang kemas RM150,000

TAMPIN 11 Jun 2010 - Empat lelaki bersenjatakan parang dan tukul besi mengambil kesempatan ketika umat Islam menunaikan solat Jumaat merompak sebuah kedai emas di pekan Gemas di sini tengah hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 1.30 petang, penjenayah itu sempat melarikan sejumlah barangan kemas bernilai kira-kira RM150,000.

Ketua Polis daerah, Supritendan Wooi Kooi Cheng memberitahu, ketika kejadian, terdapat tiga orang pekerja dan seorang pelanggan di dalam premis berkenaan.

"Empat lelaki bertopeng yang menaiki sebuah kereta jenis Proton Wira warna kelabu berhenti di hadapan kedai itu.

"Tiga daripada mereka, masing-masing bersenjatakan parang dan tukul besi kemudian menyerbu ke dalam premis berkenaan lalu memecahkan cermin pameran sebelum melarikan sejumlah barangan kemas," katanya ketika ditemui di tempat kejadian hari ini.

Kooi Cheng memberitahu, kumpulan penjenayah itu kemudian melarikan diri dengan kereta sebelum kenderaan yang mereka naiki itu ditinggalkan di satu lokasi kira-kira 3 kilometer dari tempat kejadian.

Menurutnya, polis percaya penjenayah itu bertindak menukar baju mereka sebelum melarikan diri menaiki dua buah kereta lain, iaitu Honda City berwarna hitam dan Honda Stream putih.

"Berdasarkan siasatan, kesemua kereta yang digunakan oleh penjenayah berkenaan menggunakan nombor pendaftaran palsu dan kita juga sedang menyiasat kemungkinan kenderaan itu juga adalah kereta curi," ujarnya.

Tambahnya, polis juga menjumpai beberapa helai baju dan dua bilah parang yang ditinggalkan di dalam kereta Proton Wira berkenaan.

Menurutnya, kejadian rompakan kedai emas tersebut merupakan yang pertama dalam tempoh tujuh tahun di daerah itu. Bagaimanapun, tiada kecederaan dilaporkan dalam kejadian itu.

"Kita sedang meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di premis itu untuk mengenal pasti suspek dan orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat diminta tampil membantu siasatan," jelasnya.

Katanya, kes ini disiasat mengikut Seksyen 394 dan Seksyen 397 Kanun Keseksaan kerana menyamun menggunakan senjata

No comments:

Post a Comment