Sunday, June 13, 2010

Guna kemeja sorok dadah

Oleh Hanneeyzah Bariah Baharin
hanneeyzah@bharian.com.my
2010/06/14
Polis patahkan taktik sembunyi 15 botol heroin dalam poket

KUALA TERENGGANU: Taktik seorang pengedar dadah tegar untuk mengaburi pihak berkuasa dengan menyorokkan bahan terlarang itu dalam baju korporatnya yang digantung dalam kereta gagal apabila dia ditahan berhampiran Dataran Shahbandar di sini, Jumaat lalu. Ketua Jabatan Narkotik negeri, Superintendan Roslan Abdul Wahid, berkata pengedar berasal dari Bukit Rambai, Melaka berusia 38 tahun itu menyorokkan 15 botol heroin nombor empat seberat 66 gram bernilai RM21,000, dipercayai bagi diedarkan di beberapa kawasan di bandar raya ini. Beliau berkata, dalam serbuan kira-kira jam 8.30 malam itu, polis menahan kereta suspek di hadapan sebuah bangunan dan pemeriksaan dalam kereta Proton Wira dipandu suspek membawa kepada penemuan bahan terlarang itu.

“Suspek juga dipercayai aktif mengedar dadah di beberapa kawasan iaitu di Pulau Duyong, Losong dan Batu Rakit,” katanya pada sidang media di pejabatnya di sini, semalam.

Roslan berkata, suspek yang memiliki rekod jenayah narkotik lampau pernah dikenakan tahanan dua tahun pada 1998 di Pusat Pemulihan Akhlak Simpang Renggam, Johor dan didapati masih meneruskan kegiatan pengedaran dadah.

“Selepas dibebaskan, suspek kembali aktif mengedar dadah tahun lalu sehingga ditangkap Jumaat lalu. Pada Mac lalu, dia yang juga penagih ditangkap kerana memiliki dadah mengikut Seksyen 12 (2) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952,” katanya.
“Selepas tamat tempoh Langkah-Langkah Pencegahan Khas di Simpang Renggam, suspek dikenakan sekatan di Negeri Sembilan,” katanya.

Beliau berkata, lelaki itu direman selama seminggu sehingga 18 Jun ini untuk siasatan lanjut. Kes disiasat mengikut Seksyen 39B ADB 1952 yang jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman gantung sampai mati.

Sementara itu, Roslan berkata sepanjang tempoh dua minggu ini, polis berjaya menahan 273 orang yang terbabit dengan pelbagai kesalahan dadah

No comments:

Post a Comment