Thursday, June 24, 2010

'Doktor' pecah rumah ditahan

Oleh Azidan Nahar

2010/06/24
Lelaki berusia 45 tahun miliki 18 rekod jenayah lampau

JOHOR BAHRU: Seorang lelaki yang pernah menyamar sebagai doktor di Hospital Kuala Lumpur (HKL) ditahan selepas terbabit dalam kejadian pecah rumah di Kampung Ah Tong, Jementah, dekat Segamat, pada 16 Jun lalu.

Lelaki berusia 45 tahun yang memiliki 18 rekod jenayah sejak 1982 di beberapa negeri itu ditahan sepasukan polis peronda ketika dia keluar dari pintu belakang rumah seorang penduduk dalam keadaan mencurigakan, kira-kira jam 1.30 petang. Suspek yang berasal dari Bukit Mertajam, Pulau Pinang itu dipercayai menggunakan kesempatan ketika pemilik rumah keluar untuk menghantar atau mengambil anak di sekolah bagi memecah masuk dan mencuri barangan milik mereka. Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen negeri (IPPK), berkata hasil pemeriksaan pihaknya menemui wang tunai berjumlah RM2,000 pada suspek, dipercayai dicuri dari rumah berkenaan.

Beliau berkata, lelaki terbabit juga memiliki 18 rekod jenayah lampau, termasuk kes pecah rumah, menyamar sebagai penjawat awam, curi dalam bangunan serta menceroboh.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Segamat, Superintendan Abdul Majid Md Ali ketika ditemui, berkata lelaki terbabit memiliki rekod jenayah sejak 1982 dan semua kegiatan terbabit dilakukan bersendirian.

"Dia pernah ditahan kerana menyamar sebagai seorang doktor selama tiga bulan di HKL, selain memiliki rekod jenayah di Selama dan Gopeng di Perak; Bukit Mertajam, Pulau Pinang serta Selangor dan Kuala Lumpur," katanya.
Kata Abdul Majid, lelaki terbabit dipercayai sudah sebulan menjalankan kegiatan pecah rumah di sekitar kawasan terbabit dan dia dipercayai sering berpindah-randah bagi menjalankan kegiatan berkenaan manakala keluarganya berada di Kuala Lumpur.

Beliau berkata, lelaki terbabit dibebas dengan jaminan polis pada 19 Jun lalu dan kes terbabit akan disiasat mengikut Seksyen 448 Kanun Keseksaan kerana menceroboh.

Sementara itu, seorang warga asing berusia 32 tahun ditahan pada 17 Jun lalu di rumah kongsi kebun sayur Bukit Nyamuk, Kluang kerana terbabit dalam sekurang-kurangnya 15 kes samun di daerah berkenaan, Segamat serta di Perak dan Negeri Sembilan.

Mohd Mokhtar berkata, polis turut merampas pelbagai barangan daripada suspek seperti sebuah komputer riba, dua telefon bimbit, sebuah motosikal, beberapa kad mesin juruwang elektronik, kad pengenalan dan dokumen mangsa

No comments:

Post a Comment