Tuesday, January 25, 2011

Sindiket dadah Iran tumpas

Oleh ASSIM HASSAN
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 25 Jan. 2011 - Polis berjaya menumpaskan satu sindiket pengedaran dadah antarabangsa setelah menahan 15 warga Iran termasuk dua wanita dalam beberapa serbuan minggu lalu.
Kesemua mereka yang ditahan dipercayai kurier dan pengedar dadah berusia 20 hingga 40 tahun.
Ekoran kejayaan itu, pihak polis merampas 78.7 kilogram (kg) dadah jenis syabu yang bernilai RM15.7 juta.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, serbuan pertama dilakukan di sebuah kondominium di Ampang, Selangor, Selasa lalu.
Katanya, dalam serbuan itu, pihaknya menahan seorang lelaki warga Iran serta merampas 13kg dadah jenis syabu.
Beliau berkata, serbuan ke atas kondominium itu turut membongkar sebuah makmal mini yang dipercayai digunakan suspek bersama beberapa lagi rakannya memproses dadah sebelum diedarkan.
"Hasil soal-siasat kita menahan tiga lelaki dan seorang wanita juga warga Iran yang merupakan ahli kumpulan itu.
"Mereka dikesan aktif menjadi kurier membawa masuk dadah ke negara ini melalui KLIA (Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur)," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.
Tambah Noor Rashid, susulan itu, pihaknya telah membuat tangkapan ke atas dua lelaki warga Iran di KLIA yang dipercayai baru tiba ke negara ini dan membawa dadah dengan cara menelan ketulan kapsul syabu itu.
Katanya, kedua-dua suspek terbabit dibawa ke hospital dan pihaknya berjaya mengeluarkan 174 ketulan kapsul dadah jenis syabu seberat 1.5kg.
Tambahnya, pada hari sama, pihaknya menahan tiga lelaki dan seorang wanita di sebuah rumah di Pandan Indah, Ampang dan merampas 984 gram syabu.
"Kesemua dadah itu diisi dalam dua peket plastik dan disembunyikan di dalam sebatang besi," katanya.
Beliau memberitahu, bertindak atas maklumat, pihaknya menahan dua lagi lelaki warga Iran di sebuah pusat beli-belah di Subang Jaya, kelmarin.
"Soal-siasat kemudian membawa polis ke sebuah kondominium di Sentul, di sini yang dijadikan stor menyimpan dadah dan menahan dua lelaki serta menemui 33 bungkusan syabu seberat 63.19kg," katanya.

No comments:

Post a Comment