Thursday, February 10, 2011

Tiga ditahan ISA disyaki ketua sindiket

PUTRAJAYA 10 Feb. 2011 - Tiga individu termasuk seorang warga Indonesia dipercayai ketua sindiket jenayah merentasi sempadan termasuk penyeludupan manusia ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) semalam.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, penahanan melibatkan seorang wanita itu rentetan penahanan sembilan kakitangan Jabatan Imigresen di bawah ISA pada 10 hingga 12 Oktober tahun lalu.

Katanya, tiga individu berusia antara 33 hingga 48 tahun itu berjaya ditahan di sekitar Kuala Lumpur hasil maklumat diperoleh daripada kakitangan Jabatan Imigresen yang disiasat.

''Sebelum ini kita hanya memberi tumpuan kepada pegawai imigresen sahaja tetapi hari ini kita turut membuat penahanan ke atas ketua-ketua sindiket.

''Ini sekali gus memberi notis kepada semua pihak bahawa tidak ada sesiapa pun terkecuali dalam tindakan ini," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Terdahulu beliau menerima kunjungan hormat Penasihat kepada Perdana Menteri Kanada mengenai penyeludupan manusia, Ward Elcock bagi membincangkan isu jenayah merentasi sempadan di pejabatnya.

Hishammuddin berkata, sembilan pegawai imigresen yang masih ditahan akan dibebaskan secara bersyarat atau bakal didakwa di mahkamah dalam masa terdekat setelah berpuas hati dengan siasatan terhadap mereka.

''ISA bukan digunakan sewenang-wenangnya tetapi ia satu kaedah untuk mengumpulkan maklumat dan memastikan tindakan-tindakan lain dapat diambil khususnya kepada pihak ketiga seperti ketua sindiket tadi

No comments:

Post a Comment