Thursday, February 17, 2011

Polis tahan 3 lelaki bantu siasatan kes curi kondom RM4.5 juta

2011/02/17
IPOH: Polis menahan tiga lelaki berusia 29 hingga 30 tahun yang dipercayai anggota sindiket antarabangsa bagi membantu siasatan kes kecurian lebih 700,000 kondom bernilai kira-kira RM4.5 juta dari sebuah kontena ke Tokyo, Jepun, bulan lalu.

Ketua Polis Perak, Datuk Shukri Dahlan, berkata tiga lelaki itu yang juga pekerja kilang kondom di Batu Gajah, kira-kira 20 kilometer dari sini, ditahan di tiga lokasi iaitu di Ipoh, Klang dan sebuah lebuh raya semalam. Katanya, ketiga-tiga suspek itu direman sehingga Sabtu dan hasil maklumat yang diperolehi, polis yakin dapat menahan beberapa lagi suspek dalam tempoh terdekat. "Kita mengesyaki kegiatan itu dijalankan beberapa individu lain dan mereka terdiri daripada sebahagian kumpulan sindiket besar yang dipercayai turut membabitkan rangkaian luar negara," katanya pada sidang media selepas majlis perhimpunan bulanan Ibu Pejabat Polis Kontinjen Perak, di sini, hari ini.

Kondom itu yang dihantar menerusi kontena dari Pelabuhan Klang ke Tokyo pada 6 Januari lalu didapati hilang setibanya di Tokyo pada 25 Januari lalu.

No comments:

Post a Comment