Monday, February 28, 2011

Lelaki didakwa miliki Revolver, peluru

Lelaki didakwa miliki Revolver, peluru


RUSMA Mustapa ketika hadir di Mahkamah Sesyen, Kota Bharu, semalam.

--------------------------------------------------------------------------------



KOTA BHARU 28 Feb. - Seorang pemandu kereta 'prebet sapu' didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan memiliki sepucuk Revolver dan empat butir peluru.

Bagaimanapun tertuduh, Rusma Mustapa, 49, dari Kampung Kerasak, Bunut Susu, Pasir Mas mengaku tidak bersalah di hadapan Hakim Zainal L. Salleh.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Intan Nor Hilwani Mat Riffin.

Dalam pertuduhan pertama, Rusma didakwa memiliki sepucuk Revolver 22 jenis Smith & Wesson, yang menyalahi undang-undang pada pukul 1.45 petang, 14 Februari lalu di Pos A, Komplek CIQ, Bukit Bunga, Tanah Merah.

Dia didakwa mengikut Seksyen 8 Akta Senjata Api (Penalti Lebih Berat) 1971 dan boleh dihukum di bawah seksyen sama yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 14 tahun dan sebatan tidak kurang enam kali.

Bagi pertuduhan kedua, pada tarikh, masa dan tempat yang sama tertuduh didakwa memiliki empat butir peluru tanpa lesen sah.

Pertuduhan itu dibuat mengikut Seksyen 8 (a) Akta Senjata 1960 dan jika sabit kesalahan boleh dipenjarakan sehingga tujuh tahun atau denda tidak melebihi RM10,000 atau kedua-duanya sekali.

Hakim menetapkan 28 Mac ini bagi sebutan semula kes untuk tertuduh melantik peguam. Dia ditahan reman di penjara kerana tiada jaminan ditawarkan.

No comments:

Post a Comment