Thursday, March 31, 2011

Penculik dihukum digantung

Penculikdihukum digantung
KUALA LUMPUR 31 Mac - Seorang pelajar cemerlang bukan sahaja diculik, malah dibunuh dan dibakar sebelum abu mayatnya dibuang di satu kawasan terpencil di Johor, tiga tahun lalu.

Begitu nasib malang yang menimpa Lai Ying Xin dalam usia 15 tahun dan lebih memeritkan lagi apabila perbuatan tersebut bukan dilakukan oleh orang yang tidak dikenalinya, tetapi oleh tiga rakan sekolah mangsa sendiri.

Namun, ketiga-tiga lelaki itu menerima pembalasan hari ini apabila Mahkamah Tinggi di sini mendapati mereka bersalah atas tuduhan menculik dan membunuh Ying Xin.

Seorang daripada mereka, Teh Kim Hong, 25, dihukum gantung sampai mati. Bagaimanapun, dua tertuduh lain, masing-masing berusia 17 tahun dan 16 tahun pada waktu kejadian dihukum penjara selama tempoh yang diperkenankan oleh Sultan Johor.

Hakim Datuk Mohd. Zawawi Salleh memutuskan demikian selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah.

terhadap ketiga-tiga lelaki tersebut.

Kim Hong yang merupakan seorang pendandan rambut dan dua rakannya didakwa bersama-sama membunuh Ying Xin di Lot 2841, Jalan Alor Bukit Kulai, Kulai Jaya, Johor di antara pukul 9.45 malam, 11 September 2008 dan 12 tengah malam keesokan harinya.

Mereka turut didakwa menculik mangsa bagi mendapatkan wang tebusan RM60,000 di hadapan Hypermarket, Jalan Kulai-Air Hitam, Kulai Jaya, Johor pada pukul 9.45 malam, 11 September 2008.

Dakwaan terhadap mereka dikemukakan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan bagi kesalahan membunuh dan Seksyen 3 Akta Culik 1961 bagi kesalahan menculik, masing-masing memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Pendakwaan dikendalikan oleh Ketua Unit Pendakwaan Negeri Johor, Umar Saifuddin Jaafar dan dibantu oleh Timbalan Pendakwa Raya, Farah Ezlin Yusop Khan.

Kim Hong diwakili peguam Norman Fernandez, manakala tertuduh kedua dan ketiga diwakili peguam Sukhaimi Mashud.

Sebanyak 39 saksi pendakwaan dan empat saksi pembelaan dipanggil memberi keterangan sepanjang perbicaraan yang bermula pada 2009.

No comments:

Post a Comment