Monday, March 28, 2011

Tiga dalang kes rompak ditahan

Tiga dalang kes rompak ditahan


2011/03/29


TUN HISAN menunjukkan senjata yang dirampas daripada kumpulan penyamun pada sidang media di IPD Serdang, semalam.SERI KEMBANGAN: Tiga lelaki yang disyaki mendalangi puluhan kes rompak di seluruh negara membabitkan kerugian nilai jutaan ringgit berjaya ditumpaskan polis selepas menyerbu sebuah Pangsapuri di Bandar Puchong di sini, Selasa lalu.

Kumpulan itu yang dipercayai terbabit sekurang-kurangnya 53 rompakan di Lembah Klang saja dengan menyamar sebagai anggota polis, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berjaya dikepung selepas hampir setahun dijejaki polis. Hasil penahanan mereka, polis turut merampas tiga kereta mewah jenama Mercedes-Benz, BMW, Lexus dipercayai hasil kegiatan curi, selain 17 nombor pendaftaran kenderaan, telefon bimbit, komputer riba dan sebilah parang. Turut dirampas di pangsapuri itu ialah parang dan tukul besi yang dipercayai digunakan untuk mengugut mangsa.

Modus operandi kumpulan itu ialah menempatkan seorang anggotanya di dalam bank untuk memerhati individu yang mengeluarkan jumlah wang yang banyak sebelum mengekorinya.

Sindiket yang dikatakan menggunakan kereta mewah dalam kegiatan mereka kemudian akan mengekori mangsa dan menunggu lokasi sesuai sebelum menahan mangsa sebelum melarikan wang tunai dibawa mangsa.

Dalam sebahagian kes, mereka turut menyamar sebagai anggota polis, JPJ dan SPRM untuk menahan mangsa sebelum merompak mereka.
Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah, berkata polis sudah lama menjejaki kumpulan itu yang dianggotai lelaki berusia 22 hingga 47 tahun sehingga memerangkap mereka di pangsapuri berkenaan jam 4.20 petang, Selasa lalu.

“Siasatan mendapati seorang daripada mereka mempunyai 25 rekod jenayah,” katanya kepada pemberita di sini, semalam.

No comments:

Post a Comment