Monday, March 21, 2011

7 lanun dihukum penjara 12 tahun, tiga sebatan

7 lanun dihukum penjara 12 tahun, tiga sebatan
JOHOR BAHRU 21 Mac – Tujuh lanun warga Indonesia yang merompak sebuah kapal dagang di Pulau Mangging, Kota Tinggi pada awal bulan ini masing-masing dihukum penjara 12 tahun dan sebatan tiga kali oleh Mahkamah Sesyen Kota Tinggi di sini hari ini.

Tertuduh-tertuduh hanya dikenali sebagai Habsan, 23, Ali, 25, Hadi, 29 dan Selamat, 29, Herman, 30, Wasdiah, 31, dan Kusnan, 32.

Hakim Mahkamah Sesyen, Salawati Djambari menjatuhkan hukuman tersebut selepas semua tertuduh mengaku bersalah.

Kesemua tertuduh mengaku cuba melakukan rompakan berkumpulan terhadap kapal Mt. Front Queen di kedudukan kira-kira 3.2 batu nautika dari Pulau Mungging, Kota Tinggi pada pukul 3 pagi, 9 Mac lalu.

Dakwaan terhadap mereka dikemukakan mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya dari Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), Mirza Mohamad manakala kesemua tertuduh tidak diwakili peguam bela.

Utusan Malaysia pada 10 Mac lalu melaporkan kejayaan APMM Wilayah Selatan menumpaskan satu cubaan rompakan ke atas kapal Mt. Front Queen yang didalangi oleh tujuh lelaki Indonesia di perairan Pengerang tersebut.

Kejadian tersebut disedari oleh sekumpulan anggota APMM Wilayah Selatan yang sedang melakukan rondaan di kawsan itu.

No comments:

Post a Comment