Wednesday, March 2, 2011

Polis Sabah berjaya tumpaskan Geng Mamat

Polis Sabah berjaya tumpaskan Geng Mamat
KOTA KINABALU 2 Mac - Polis Sabah berjaya menumpaskan 'Geng Mamat', kumpulan penjenayah warga asing yang terlibat dalam 28 kes rompakan bersenjata di negeri ini, Johor dan Terengganu, selepas menahan lima ahli anggotanya baru-baru ini.

Kelima-lima penjenayah lelaki itu diberkas hasil serbuan polis di sebuah rumah banglo di Taman Palma, Jambatan Putih di Tawau pada 14 Februari lalu.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, kumpulan itu dikatakan terlibat dalam 22 kes rompakan bersenjata di Tawau, lima di Johor dan satu kes di Terengganu sejak 2009.

"Polis Sabah menubuhkan satu pasukan khas untuk memburu 'Geng Mamat' ini selepas mereka dikatakan terlibat dalam satu rompakan di Tawau membabitkan kerugian RM65,000 pada 11 Februari lalu.

"Susulan daripada itu, kita berjaya memberkas lima warga asing ahli kumpulan tersebut yang berusia 22 hingga 27 tahun dalam Ops Rantau di Tawau baru-baru ini," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen negeri di sini hari ini.

Menurut Hamza, siasatan lanjut mendapati hanya seorang daripada lima suspek itu memiliki dokumen perjalanan yang sah.

Polis, kata beliau, sedang menyiasat bagaimana empat suspek lagi mampu bergerak di negeri ini selain memasuki Semenanjung untuk melakukan jenayah tersebut.

Ditanya mengenai modus operandi kumpulan itu, beliau berkata, mereka menggunakan pengumpil logam untuk memecah rumah mangsa sebelum merompak penghuni rumah itu dengan parang panjang atau pedang samurai.

Bagaimanapun, katanya, tiada kejadian bunuh yang dilapor melibatkan kumpulan penjenayah ini malah Geng Mamat juga tidak menggunakan senjata api ketika melakukan rompakan.

No comments:

Post a Comment