Monday, March 14, 2011

Lagi gadis kita jadi keldai dadah

Lagi gadis kita jadi keldai dada
Oleh ANGELINA SINYANG
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 13 Mac – Seorang gadis Malaysia berusia 20 tahun ditangkap oleh pihak berkuasa Indonesia kerana cuba menyeludup dadah jenis syabu ke negara jiran itu semalam.
Sumber polis berkata, suspek ditahan bersama syabu seberat 528 gram bernilai lebih RM200,000 di Lapangan Terbang Antarabangsa Bandara Juanda, Surabaya, Jawa Timur.
Beliau berkata, suspek yang baru tiba dengan penerbangan tambang murah dari Kuala Lumpur dikesan menyembunyikan syabu terbabit dalam tiga botol bedak bayi yang disimpan dalam bagasi pakaiannya.
“Suspek yang kononnya mahu melancong ke Surabaya ditangkap oleh pihak berkuasa lapangan terbang terbabit setelah dilihat bersikap mencurigakan semasa pemeriksaan di pintu masuk.
“Pemeriksaan ke atas bagasinya kemudian menemui tiga botol bedak bayi mengandungi 15 bungkusan kecil aluminium disyaki syabu,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Sumber berkata, setelah ditimbang, kesemua syabu terbabit didapati seberat 528 gram yang mengikut harga pasaran dianggarkan bernilai lebih RM200,000.
Beliau berkata, gadis terbabit apabila disiasat mengaku menerima upah lumayan daripada satu kumpulan sindiket untuk membawa dadah tersebut ke Madura, Indonesia.
Katanya, pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) memang giat berusaha untuk membendung kegiatan penyeludupan dadah menggunakan jalan udara.
“Kita percaya masih ada sindiket didalangi warga asing cuba menjadikan Malaysia sebagai transit untuk menyeludup dadah ke negara-negara jiran.
“Kes terbaru dilaporkan ini menunjukkan masih ada sindiket dadah antarabangsa menggunakan modus operandi lama iaitu mengeksploitasi gadis tempatan untuk dijadikan keldai dadah,” katanya.
Tambahnya, taktik digunakan suspek kali ini bagaimanapun berbeza kerana sebelum ini rakyat Malaysia yang ditangkap menyeludup dadah ke negara jiran menggunakan kaedah mengikat dadah di perut, menyumbat dalam dubur dan batang paip plastik PVC (Polyvinil Cloride).

No comments:

Post a Comment