Monday, October 25, 2010

Polis yakin dapat selesai 30 kes pecah rumah

2010/10/26
AMPANG: Polis yakin dapat menyelesaikan 30 kes pecah rumah sekitar Ampang yang berlaku sepanjang tahun ini, selepas berjaya menumpaskan Geng Pick-Up dengan menahan lima ahli kumpulan termasuk dua wanita masing-masing rakyat tempatan dan warga Thailand, tiga hari lalu.

Dalam kejadian jam 1 pagi itu, pihaknya menerima panggilan daripada pemilik premis memaklumkan melihat kelibat seseorang di dalam pejabatnya dalam kejadian di Ampang Hilir di sini. Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Abd Jalil Hassan, berkata anggota polis bergegas ke tempat kejadian dan menahan seorang lelaki ketika bersembunyi di dalam pejabat itu.
“Hasil soal siasat terhadap suspek selama dua hari, polis menyerbu rumah sewa yang turut didiami empat lagi rakannya berusia dalam lingkungan 23 hingga 43 tahun di Taman Pandan Ria di sini, kira-kira jam 4 pagi.

“Polis merampas enam komputer riba, wang tunai, barang kemas, telefon bimbit dan jalur lebar selain peralatan pertukangan digunakan untuk mengumpil pintu rumah termasuk kunci pendua dan sebilah parang,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya di sini, semalam.

Abd Jalil berkata, siasatan awal mendapati mereka mengakui sudah melakukan lebih 30 kes pecah rumah sekitar Ampang sepanjang tahun ini dengan anggaran barangan yang dirampas bernilai RM50,000.

Katanya, suspek mempunyai lima rekod lampau dan mereka aktif melakukan kerja pecah rumah pada siang hari ketika pemilik rumah keluar bekerja.
Semua yang ditahan direman selama tujuh hari sehingga 29 Oktober ini dan disiasat mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan

No comments:

Post a Comment