Friday, October 22, 2010

Polis Johor cari 5 ahli geng samun tembaga

2010/10/22
JOHOR BAHRU: Polis sedang mencari lima lelaki yang dipercayai terbabit dalam kejadian menyamun sebuah treler yang membawa muatan tembaga bernilai kira-kira RM800,000 di Kawasan Perindustrian Pasir Gudang pada 11 Oktober lalu.

Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff, lima yang lain ditahan pada 12 dan 13 Oktober dan beberapa hari kemudian. Mereka yang dikehedaki itu dikenali sebagai Jegan a/l Anbalagan, 21, Shanmugam Sundaran a/l Subramaniam, 32, Gurucharan Singh a/l Singara Singh, 23, Shanmugam a/l Rajagopal, 30, dan Maniarasan a/l Gopalakrishnan, 25.
"Dalam kejadian ini, dipercayai tiga lelaki yang menaiki sebuah kereta telah memintas sebuah treler bersama muatan 19 tan tembaga ketika treler tersebut baru keluar kira-kira 500 meter dari sebuah kilang untuk menuju ke Taman Desa Cemerlang di Ulu Tiram.

"Mereka kemudiannya mengikat pemandu treler tersebut dan membawanya ke kawasan Nusajaya sebelum ditinggalkan di tepi jalan berhampiran Pekan Lima Kedai, Gelang Patah.

"Pemandu treler yang turut mengalami kecederaan di bahagian muka dan badan itu kemudiannya membuat laporan polis," katanya.

Mohd Mokhtar berkata, bertindak atas laporan tersebut, polis kemudiannya menahan seorang suspek di Taman Senai Utama, Senai pada 10 malam 12 Oktober lalu.
Daripada hasil siasatan terhadap suspek, polis menahan pula seorang pengurus pemasaran kilang pada pukul 8.30 pagi di sebuah premis di Sungai Tiram, Ulu Tiram esoknya.

"Di situ, polis turut menemui semua tembaga yang disamun itu," katanya.

Mohd Mokhtar berkata, polis kemudiannya menahan tiga lagi suspek di kawasan Kulaijaya.

Beliau berkata, siasatan mendapati semua mereka yang ditahan itu turut terbabit dalam enam kes samun kargo sebelum ini iaitu dua kes di Kulaijaya, tiga di Kluang dan satu di Batu Pahat.

Semua suspek kini disiasat mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun, denda atau sebatan. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment