Wednesday, May 18, 2011

Taktik baru seludup dadah guna kotak bijirin

Taktik baru seludup dadah guna kotak bijirin


ANTARA kotak makanan bijirin yang mengandungi syabu yang dirampas di LTAB Bayan Lepas, kelmarin.
________________________________________

PULAU PINANG 18 Mei - Penguatkuasaan ketat pihak berkuasa di lapangan terbang menyebabkan sindiket pengedaran dadah antarabangsa menggunakan pelbagai taktik lain untuk membawa masuk bahan terlarang itu ke negara ini.
Terbaru, sindiket yang didalangi warga Iran cuba menyeludup masuk dadah menggunakan kotak makanan bijirin bagi mengaburi mata pihak berkuasa.
Namun, taktik itu berjaya dikesan oleh sepasukan polis dari Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas di sini semalam.
Pengarah JSJN Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, dua lelaki warga Iran berusia lingkungan 30-an ditahan kira-kira pukul 7.40 petang di lapangan terbang berkenaan.
Menurutnya, hasil pemeriksaan, polis menemui dua bagasi berisi 13 kotak makanan bijirin yang mengandungi 27.8 kilogram syabu yang bernilai RM 5.6 juta.
"Kita percaya ini taktik terbaru yang dikesan digunakan oleh sindiket dadah. Ini kerana sebelum ini, cubaan mereka menyeludup masuk dadah melalui KLIA (Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur) sering gagal," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.
Beliau menambah, kedua-dua suspek kini direman sehingga 24 Mei ini dan disiasat di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

No comments:

Post a Comment