Sunday, May 15, 2011

Culik: Bantuan Interpol, Filipina

Culik: Bantuan Interpol, Filipina
SHAH ALAM 11 Mei - Polis akan mendapatkan bantuan polis antarabangsa (Interpol) dan pihak berkuasa Filipina bagi mengesan seorang ahli perniagaan negara ini yang dilaporkan diculik oleh 10 orang lengkap bersenjata api ketika berada di Pulau Jolo, Selatan Filipina, Sabtu lalu.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Zinin berkata, bantuan tersebut juga bagi mendapatkan maklumat latar belakang mangsa dan keadaan sebenar yang berlaku selain kemungkinan lelaki tersebut mempunyai masalah perniagaan atau sebaliknya.
"Setakat ini kita telah dapatkan laporan daripada Kedutaan Filipina di Malaysia untuk membantu kita. Kita juga akan berurusan dengan Interpol dan pihak berkuasa republik itu untuk membantu kita dari segi sudut penyiasatan," katanya.
Laporan akhbar pada 9 Mei lalu memetik Ketua Pengarah Polis Wilayah (Selatan Filipina), Felicisimo Khu sebagai berkata, Mohammad Nasaruddin Bensaidin, 38, diculik di sebuah bandar kecil di Pulau Jolo, Sabtu lalu.
Jurucakap tentera, Leftenan Kolonel Randolph Cabangbang pula berkata, Mohammad Nasaruddin merupakan seorang ahli perniagaan dari Kuala Lumpur dan sudah berada di pulau itu selama sebulan.
Penyiasatan awal mendapati Mohammad Nasaruddin terlibat dengan perniagaan dagangan cicak.

No comments:

Post a Comment