Sunday, May 15, 2011

Dua dituduh edar 7.1kg kanabis

Dua dituduh edar 7.1kg kanabis


2011/05/12
KANGAR: Dua anggota Kastam Diraja Malaysia (KDRM) Perlis didakwa di Mahkamah Majistret di sini, semalam atas tuduhan mengedar 7.1 kilogram dadah jenis kanabis di Bukit Keteri di sini, bulan lalu.

Ismail Mansor, 42, dari Taman Kastam, Kuala Perlis dan Nazni Seman, 46, dari Tebing Tinggi di sini, dituduh melakukan kesalahan itu kawasan tempat letak lori di sebuah kilang simen di Bukit Keteri jam 9.30 malam, 27 April lalu.
Kedua-dua mereka bertugas di KDRM cawangan Kuala Perlis ditahan ketika sedang menunggu pelanggan mengambil dadah itu.
Pertuduhan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya Noor Syazwani Mohamad Sobry mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 di hadapan Majistret Nurshahida Abdul Rahim.

Jika sabit kesalahan, kedua-dua mereka boleh dihukum mengikut Seksyen 39B(2) akta sama yang dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang boleh membawa hukuman mati mandatori.

Kedua-dua tertuduh yang diwakili peguam Anbanathan Yathiraj, mengangguk faham sebaik pertuduhan itu dibacakan. Bagaimanapun, tiada sebarang pengakuan direkodkan.

Noor Syazwani kemudian meminta mahkamah menetapkan satu tarikh sebutan baru sementara menunggu keputusan laporan kimia berhubung dadah yang dirampas.
Nurshahida menetapkan 11 Julai ini untuk sebutan semula kes dan kedua-dua tertuduh tidak dibenar ikat jamin.

No comments:

Post a Comment