Sunday, May 15, 2011

2 blok kuarters guru sasaran vandalisme, pencuri

2 blok kuarters guru sasaran vandalisme, pencuri


2011/05/16
MERSING: Dua blok bangunan bekas kuarters guru yang terbiar tanpa dihuni dekat Air Tawar di sini, kini menjadi sasaran vandalisme serta pencuri yang mengambil kesempatan melarikan komponen yang boleh dijual sebagai besi buruk.

Penduduk berdekatan mendakwa kuarters itu sering diceroboh berikutan keadaannya yang tidak dikawal sejak ia dibiarkan kosong dan tiada pemantauan.
Beberapa bekas guru yang pernah tinggal di kuarters terbabit mengakui banyak barangan berharga termasuk perabot yang masih ada dalam bangunan di situ diangkut keluar pihak yang tidak bertanggungjawab.
Penduduk, Pujiman Kahar, 40, mendakwa ketiadaan kawalan menyebabkan perumahan itu menjadi lokasi penagih dadah melepaskan gian mereka.

Beliau mendakwa, ramai kakitangan pelajaran di daerah ini enggan tinggal di kuarters berkenaan, kerana lokasinya yang jauh dari pekan, selain kebanyakan mereka sudah memiliki rumah sendiri.

“Ketika ia siap sekitar 1990an dulu, ramai petugas pendidikan tinggal di situ tetapi berikutan kedudukannya yang agak jauh, jumlah mereka semakin berkurangan.

Penduduk, Ismail Awang, 35, mendakwa ketiadaan kemudahan lain termasuk kedai di kawasan itu menyebabkan guru yang tinggal di situ berpindah menyewa di kawasan berhampiran sekolah tempat mereka mengajar.
Sementara itu, Timbalan Pegawai Pelajaran Daerah, Md Jais Samat, berkata dua blok yang mempunyai 20 unit kediaman itu sudah diserahkan kepada Institut Latihan Guru untuk tindakan selanjutnya.

Beliau berkata, ketiadaan penghuni yang mahu tinggal di kuarters berkenaan menyebabkan pihaknya mengambil keputusan menyerahkan kemudahan itu kepada pihak berkenaan untuk dimanfaatkan.

“Bagi kita, pihak berkenaan perlu melakukan sesuatu bagi mengelak perumahan terbabit dicerobohi mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab dengan segera," katanya

No comments:

Post a Comment