Wednesday, November 24, 2010

Tiga ditembak penyamun syarikat pengurup wang

Oleh Muhamad Fairoz Azizan

2010/11/25


ANGGOTA polis memeriksa kawasan kejadian kes samun bersenjata di Kuala Lumpur, semalam.2 lelaki bertopi keledar larikan wang tunai RM200,000

KUALA LUMPUR: Dua pekerja syarikat pengurup wang dan seorang pengunjung gedung pakaian beli-belah di Jalan Tuanku Abdul Rahman di sini, cedera terkena tembakan dalam kejadian samun bersenjatakan pistol dan parang, petang semalam.

Dalam kejadian jam 3.30 petang di Chow Kit itu, dua lelaki yang memakai topi keledar bertutup penuh dan mulut ditutup dengan kain memasuki gedung berkenaan dan menyamun pejabat pengurup wang yang terletak di tingkat dua gedung itu. Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah, berkata suspek mengacukan senjata ke arah seorang pekerja pengurup wang itu dan mengarahkannya memasukkan sejumlah wang tunai pelbagai mata wang yang dianggarkan bernilai RM200,000 ke dalam sebuah beg. “Suspek kemudian melarikan diri melalui tangga gedung itu dan salah seorang pekerja syarikat terbabit mengejar suspek, namun suspek bertindak melepaskan tembakan mengenai tangan dan perut mangsa,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian, semalam.

Beliau berkata, seorang pengunjung wanita gedung itu terkena tembakan rambang dan mengenai kaki kanannya, manakala seorang lagi pekerja syarikat itu cuba mengejar suspek namun terkena tembakan di bahagian paha kiri.

Katanya, kedua-dua suspek dipercayai berusia lewat 20-an melarikan diri dengan menaiki motosikal dan siasatan polis mendapati tiada kamera litar tertutup (CCTV) dipasang dalam gedung berkenaan.

“Seorang pekerja syarikat pengurup wang itu parah, manakala dua lagi mangsa cedera ringan dan kini dirawat di Hospital Kuala Lumpur. Semua mangsa berusia lingkungan 30-an,” katanya.
Beliau berkata, kes di siasat di bawah Seksyen 395 dan 397 Kanun Keseksaan kerana samun berkumpulan dan bersenjata

No comments:

Post a Comment