Monday, August 16, 2010

Terselamat jadi mangsa ragut

RAMLAH Baba menceritakan kejadian cemas menjadi mangsa ragut di hadapan rumahnya di Kampung Pengkalan Renggam, Kandang, Melaka, semalam.

--------------------------------------------------------------------------------



MELAKA 16 Ogos - Seperti kebiasaan pada waktu pagi, pasangan suami isteri warga emas, Ramlah Baba dan Khamis Awang akan berehat di anjung rumah mereka di Kampung Pengkalan Renggam, Kandang di sini.

Setelah berehat, Ramlah, 67, meneruskan rutin hariannya di rumah seperti menjemur pakaian dan membersihkan halaman rumah.

Bagaimanapun, ketenangan kedua-duanya hari ini dikejutkan dengan kemunculan seorang lelaki yang cuba meragut gelang tangan dipakai oleh Ramlah.

Tanpa mengetahui gelang tangan dipakai wanita itu bukan tulen tetapi hanya bersadurkan emas, suspek bertindak terus menyerangnya.

Akibatnya, wanita malang itu menerima tiga jahitan di tangan kirinya setelah penyerangnya merentap dengan kuat gelang tangan tersebut.

Ramlah berkata, dia tidak mengsyaki apa-apa ketika terlihat dua lelaki menaiki sebuah motosikal berulang-alik di hadapan rumahnya pada pukul 9.30 pagi.

"Sewaktu sedang mencuci ikan, saya terkejut apabila tiba-tiba muncul seorang lelaki dari belakang dan bertindak merentap gelang tangannya.

"Rupa-rupanya, pembonceng motosikal tadi bersembunyi di belakang mak cik manakala rakannya menunggu di tepi rumah.

"Dia cuba tarik gelang tangan hingga mak cik terjatuh dan oleh kerana terlalu takut dan terkejut, mak cik menjerit dan mujurlah, pak cik menyedari kejadian itu," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di rumahnya di sini hari ini.

Khamis yang berada di anjung rumah kemudian menjerit dan berjaya menakutkan penyerang Ramlah yang kemudiannya melarikan diri tanpa memperoleh gelang tangan tersebut.

Kedua-dua penjenayah terbabit melarikan diri bersama penunggang motosikal terbabit tanpa memperolehi gelang tangan tersebut.

Ramlah yang mengidap penyakit kencing manis dan darah tinggi itu kemudian dibawa oleh salah seorang anaknya mendapat rawatan di Klinik Mawar Ayer Molek di sini.

Selepas itu dia membuat laporan polis mengenai kejadian itu di Balai Polis Kandang pada pukul 11.30 pagi.

1 comment:

  1. Hi! terima kasih sudi menulis cerita tentang nenek saya. Rindu nenek dah 8 tahun nenek pergi :'(

    ReplyDelete