Wednesday, September 8, 2010

Utara: Menyamar kesan warga asing keluar secara haram

2010/09/09
PADANG BESAR: Jabatan Imigresen akan menempatkan anggota khas untuk menyamar di dalam kereta api ke Thailand pada musim perayaan ini, bertujuan mengesan sebarang cubaan warga asing untuk menyusup keluar secara haram melalui pintu sempadan negara.

Kaedah dipraktikkan itu semalam, nyata membuahkan hasil apabila pasukan diketuai Pengarah Jabatan Imigresen negeri, Zahirul Fahmi Zaini, yang menyamar di dalam Ekspress Senandung Langkawi ke Hatyai, Thailand berjaya mengesan cubaan licik tiga lelaki warga Thai untuk keluar secara haram ke negara asal mereka. Zahirul ketika ditemui, berkata semua tiga warga Thai berkenaan ditahan ketika cuba menyelinap keluar melalui celahan rakan senegara mereka yang berpusu-pusu di pintu keluar Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (KIK), di sini, kira-kira jam 8.45 pagi. Katanya, dua daripada suspek ditahan selepas dikesan tinggal melebihi tempoh waktu dibenarkan, manakala seorang lagi kerana tidak memiliki dokumen perjalanan sah.

"Ketiga-tiga mereka ditahan mengikut Seksyen 6(3) serta 15(4) Akta Imigresen 1959/63 dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan denda sehingga RM3,000," katanya ketika ditemui ketika mengetuai Ops Kutip di KIK, di sini, kelmarin.

Terdahulu, beliau bersama beberapa anggota Jabatan Imigresen negeri menaiki Ekspress Senandung Langkawi di Hentian Arau, di sini, yang menjadi tumpuan utama warga Thai, sebelum turun di Hentian Padang Besar, untuk menyertai Ops Kutip.

Mengulas taktik penyamaran berkenaan, Zahirul berkata operasi berkenaan membabitkan 35 anggota dengan dibantu enam anggota Rela yang dibahagikan kepada beberapa kumpulan, termasuk pasukan khas untuk tujuan penyamaran di dalam kereta api

No comments:

Post a Comment