Wednesday, September 29, 2010

Bahana cuba beri rasuah RM100,000

Oleh Norfatimah Ahmad, Suhana Roslan dan Nor Fazlina Abdul Rahim

2010/09/30
KUALA LUMPUR: Seorang penuntut lelaki sebuah kolej dan rakannya ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana menyogok seorang anggota polis sebanyak RM100,000.

Penuntut berusia 20 tahun itu dan rakannya yang berusia 39 tahun ditahan di pejabat Narkotik, Balai Polis Bukit Puchong, Selangor, kelmarin, mengikut Seksyen 17 (b) Akta SPRM 2009 yang boleh dipenjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan jika sabit kesalahan. Menurut kenyataan SPRM semalam, kedua-dua lelaki terbabit memberi rasuah itu sebagai dorongan supaya rakan mereka yang ditahan polis kerana disyaki memiliki dadah, tidak diserahkan ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kelantan. Sementara itu, Polis Daerah Brickfields menahan seorang lelaki berusia 25 tahun kerana cuba memberi rasuah RM10,000 bagi melepaskan adik lelakinya dan seorang wanita yang ditahan berhubung kes pengedaran dadah, Isnin lalu.

Adik lelaki itu yang berusia 24 tahun dan bekerja sebagai penjual herba tradisional serta teman wanitanya, 22, yang juga mahasiswi di institusi pengajian tinggi Awam (IPTA), ditahan kira-kira jam 12 tengah hari dan polis turut menemui ecstasy, eramin 5 serta ketamin bernilai RM5,000.

Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid, berkata abang suspek yang dimaklumkan mengenai penahanan adiknya, bergegas ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Brickfields dua jam kemudian untuk
bertemu pegawai penyiasat kes berkenaan.
Abang suspek menawarkan RM10,000 kepada pegawai penyiasat dengan syarat adik dan pasangannya dibebaskan.

Bagaimanapun, polis bertindak menahannya, katanya

No comments:

Post a Comment