Wednesday, September 8, 2010

Kastam gagalkan cubaan seludup 51kg ketamine

2010/09/09
NILAI: Kastam Diraja Malaysia (KDRM) berjaya menggagalkan cubaan menyeludup dadah jenis ketamine seberat 51 kilogram yang disorok dalam bungkusan pakaian menggunakan kontena melalui Pelabuhan Klang, Selangor, Isnin lalu.

Penolong Ketua Pengarah Kastam (Penguatkuasaan) KDRM, Datuk Ismail Ibrahim, berkata dadah bernilai RM565,530 yang cuba diseludup menggunakan dua kontena itu beralamat di Cheenai, India dan dialamatkan kepada pengimport tempatan. “Pemeriksaan ke atas kontena pertama pada mulanya menemui 281 bungkusan pakaian tradisional masyarakat India termasuk sari, punjabi, blaus dan kain, manakala empat bungkusan lagi adalah mesin pengisar. “Bagaimanapun, cubaan mengaburi mata pihak berkuasa gagal kerana kita berjaya menemui satu bungkusan pakaian yang mempunyai dua bungkusan 50 paket dadah jenis ketamin,” katanya pada sidang media di Pejabat Kastam Narkotik, Ibu Pejabat KDRM Kampung Jijan, di sini.

Ismail berkata, pemeriksaan ke atas kontena kedua tidak menemui apa-apa barang larangan, tetapi siasatan lanjut akan diteruskan.

“Ini percubaan pertama pihak berkenaan menyeludup dadah dengan membawa bersama pakaian menggunakan kapal tetapi gagal. Setakat ini, masih belum ada sebarang tangkapan tetapi siasatan masih diteruskan,” katanya.

Ismail berkata, sepanjang tahun ini, KDRM berjaya menggagalkan 49 cubaan menyeludup dadah dengan nilai rampasan RM34.7 juta dan menahan 35 warga asing serta tiga rakyat tempatan yang terbabit dengan kes berkenaan

No comments:

Post a Comment