Monday, September 20, 2010

12 nelayan rugi RM100,000 enjin bot dicuri

2010/09/21
MELAKA: Dua belas nelayan di Tanjung Nibong, Telok Mas, dekat sini kerugian kira-kira RM100,000 apabila 12 enjin bersama tiga bot menangkap ikan milik mereka dilarikan pencuri, awal pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 pagi itu, pencuri berkenaan dikatakan melarikan 12 bot ke beberapa pulau berhampiran dan mengambil enjinnya bersama tiga bot tetapi meninggalkan sembilan bot lain terapung di kawasan berkenaan. Seorang mangsa, Mohd Nazri Abdullah, 44, mendakwa kejadian itu dipercayai berlaku sekitar jam 4 pagi tetapi menyedari mengenai kehilangan itu pada jam 6 pagi selepas dimaklumkan seorang rakan. Katanya, sebaik dimaklumkan, beliau dan beberapa rakan nelayan bergegas ke jeti terbabit sebelum dimaklumkan kepada polis Marin yang kemudian melakukan rondaan bagi mengesan bot terbabit di laluan kapal.

Kami juga membantu membuat rondaan dan usaha itu berhasil apabila berjaya menemui semula sembilan daripada 12 bot itu. Empat ditemui terapung berhampiran Pulau Mendatang dalam kawasan Telok Mas.

Empat bot lagi dijumpai di kawasan Pulau Besar, manakala sebuah lagi ditemui di kawasan teluk di luar muara pangkalan nelayan di sini. Bagaimanapun kesemua enjin bot berkenaan hilang, katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Mohd Nazri berkata, kejadian kelima itu membabitkan enjin bot yang hilang dari jenis kuasa kuda 15HP, 30HP, 40HP dan 115HP yang setiap satu bernilai antara RM3,000 hingga RM10,000 itu.

No comments:

Post a Comment