Wednesday, December 22, 2010

Penjual bunga dihukum mati bunuh penghantar surat

SHAH ALAM 22 Dis. 2010 - Seorang penjual bunga melur dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah atas tuduhan membunuh seorang penghantar surat dengan menikam mangsa menggunakan sebilah pisau, tiga tahun lalu.

Hakim Datuk Mohd. Yazid Mustafa menjatuhkan hukuman itu terhadap M. Nagarajan, 39, selepas berpuas hati bahawa tertuduh gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah terhadap pertuduhan itu.

Dalam penghakimannya, beliau menolak keterangan pembelaan tertuduh bahawa dia tidak menyedari berlakunya tikaman ke atas B. Elanko, 31, semasa cuba merampas pisau dalam pergelutan tersebut selain tidak mempunyai niat untuk mencederakan mangsa.

Hakim Mohd. Yazid sebaliknya menerima keterangan tiga saksi pendakwa iaitu sepupu Elanko, G. Mogan dan isteri, T. Nancy serta ibu saudara mereka yang melihat bagaimana mangsa ditikam dalam kejadian itu.

"Mahkamah berpuas hati bahawa tertuduh ialah orang yang telah datang ke rumah Mogan dengan bersenjata dan masuk ke rumah walau dihalang dan disuruh pulang oleh Mogan.

"Tertuduh telah datang dengan niat untuk mendatangkan kecederaan. Saya berpuas hati tertuduh mengetahui ketiga-tiga tikaman di rusuk kanan, leher kanan dan paha dalam keadaan biasa boleh mendatangkan kematian," katanya.

Tertuduh yang berkemeja putih bercorak dan berseluar gelap dilihat tenang serta masih sempat tersenyum kepada saudara-maranya yang berada di galeri awam.

Sementara itu, Nancy dan adik mangsa yang turut hadir mengikuti prosiding dilihat berpelukan kegembiraan sebaik sahaja mendengar hukuman itu.

Nagarajan didakwa membunuh Elanko di No. 147, Rumah Setinggan Pandan Jaya, Ampang Jaya dekat sini pada pukul 8.30 malam, 30 Disember 2007.

Dia dibicarakan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Mohd. Nordin Ismail manakala tertuduh diwakili peguam James George.

Sepanjang perbicaraan, sebanyak 13 saksi pendakwa dipanggil memberi keterangan sementara di peringkat pembelaan hanya tertuduh memberi keterangan secara bersumpah dari kandang saksi.

Mengikut keterangan saksi-saksi, Nagarajan telah berjumpa Elanko dan Mogan di sebuah kedai sebelum berlaku pergaduhan antara tertuduh dan mangsa.

Tertuduh yang tidak berpuas hati telah mengekori mangsa dan sepupunya pulang ke rumah serta sempat mengambil sebilah pisau di sebuah kedai besi buruk semasa dalam perjalanan.

Walaupun disuruh pulang, tertuduh masuk ke rumah yang tidak berkunci itu dan bertindak menikam mangsa pada bahagian rusuk serta leher meskipun cuba dihalang oleh Mogan dan Nancy.

Semasa kedua-duanya terjatuh serta berlaku pergelutan, ibu saudara Mogan datang dan melihat tertuduh menikam mangsa pada bahagian paha

No comments:

Post a Comment