Wednesday, November 9, 2011

Polis percaya penemuan tulang ada kaitan kes culik

KUALA LUMPUR 9 Nov. - Polis percaya penemuan tengkorak dan rangka manusia di sebuah kawasan kebun terbiar di Kampung Bumi Hijau, Kundang, dekat sini, pada 6 Ogos lalu, ada kaitan dengan satu kes culik dan bunuh seorang mangsa yang dilaporkan hilang oleh keluarganya tahun lalu.
Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, pihaknya telah menjalankan ujian ke atas spesimen tulang tersebut bagi mengenal pasti identiti mangsa.
"Hasil ujian ujian DNA (asid dioksiribonukleik) mendapati tengkorak dan rangka manusia yang ditemui merupakan milik mangsa lelaki berusia 19 tahun dan berketurunan India.
"Ujian itu menunjukkan terdapat persamaan DNA antara spesimen tersebut dengan ahli keluarga mangsa yang membuat laporan kehilangan anak mereka pada 20 Disember lalu," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.
Tambahnya, siasatan awal mendapati lelaki berkenaan merupakan mangsa culik dan bunuh oleh dua suspek yang ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah Seremban, kira-kira dua minggu lalu.
"Dua suspek dipercayai turut terlibat dengan beberapa kes jenayah seperti culik dan bunuh di beberapa daerah lain.
"Siasatan awal juga mendapati suspek berkenaan mempunyai kaitan dengan kehilangan mangsa yang dipercayai diculik sebelum dibunuh," katanya.
Kata beliau, pihaknya menjalankan siasatan lanjut kes tersebut mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.
Sebelum ini, tengkorak dan rangka manusia berkenaan ditemui orang awam yang melalui kawasan kebun terbiar di Kampung Bumi Hijau, Kundang pada 6 Ogos lalu.
Rangka manusia yang ditemui pukul 6.30 petang itu dipercayai telah berada di kawasan tersebut kira-kira lapan bulan lepas berdasarkan siasatan awal polis.

No comments:

Post a Comment