Wednesday, November 9, 2011

Kastam rampas 14.25kg dadah

Oleh NAZMIL NASIRUDDIN
pengarang@utusan.com.my

M. Govinden (dua dari kanan) menunjukkan sebahagian dadah yang disorokkan di dalam bagasi pada sidang media di Kompleks Kastam KLIA, Sepang, semalam.
________________________________________


SEPANG 9 Nov. - Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) berjaya menumpaskan empat percubaan menyeludup 14.25 kilogram (kg) dadah dianggarkan bernilai RM2.3 juta di pintu masuk Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dalam tempoh 24 jam.
Antara kes berjaya ditumpaskan pada Sabtu dan Ahad lepas itu adalah cubaan licik dua warga Eropah menyeludup 8.5kg dadah jenis syabu bernilai RM2.21 juta dalam dua tangkapan berasingan menggunakan bagasi yang direka khas agar tidak dapat dikesan oleh mesin pengimbas.
Pengarah JKDM KLIA, Datuk M. Govinden berkata, suspek pertama melibatkan penahanan seorang lelaki berusia 53 tahun yang ditahan Sabtu lepas, pada pukul 10.20 malam oleh sepasukan pegawai kastam di KLIA.
"Bagasi suspek yang menaiki penerbangan dari Dubai itu pada awalnya telah diimbas melalui mesin pengimbas tetapi gagal menunjukkan sebarang imej yang meragukan.
"Setelah diteliti, pegawai kami menemui 4.25kg syabu dianggarkan bernilai RM1.06 juta tersembunyi dalam ruangan yang direka khas pada bahagian bawah bagasi tersebut," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.
Govinden berkata, suspek kedua pula melibatkan penahanan lelaki berusia 42 tahun yang juga merupakan rakan kepada suspek pertama melalui modus operandi sama selang sepuluh minit selepas itu.
"Bagasi suspek kedua ini juga diimbas pada mulanya gagal menunjukkan imej yang meragukan.
"Namun setelah menjalani pemeriksaan yang teliti, dadah dengan berat kuantiti yang sama berjaya ditemui dalam ruang direka khas di bawah bagasinya," katanya.
Sementara itu, beliau berkata, kes ketiga pula melibatkan cubaan seorang lelaki tempatan berusia 19 tahun menyeludup masuk 5.4kg dadah jenis ketamin dianggarkan bernilai RM102,600 melalui penerbangan dari Hong Kong pada hari yang sama.
"Penahanan terhadap suspek yang dilakukan pada pukul 1.15 petang itu telah menemui syabu berkenaan disembunyikan di dalam 15 bungkusan putih yang ditutupi dengan karbon dalam sebuah beg tarik," katanya.
Beliau menambah, kes keempat pula melibatkan penahanan seorang lelaki warga Nigeria berusia 33 tahun pada Ahad lepas yang cuba menyeludup masuk dadah jenis syabu dengan berat 0.35kg dianggarkan bernilai RM87,500.
Berikutan itu, beliau berkata, mereka semua kini ditahan mengikut Seksyen 39B, Akta Dadah Berbahaya 1952 yang jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman mati mandatori.
Dalam perkembangan lain, beliau berkata, sepanjang minggu lepas, pihaknya berjaya menangkap enam orang pesalah dalam percubaan membawa masuk dadah melibatkan kuantiti sebanyak 32.46kg dengan nilai hampir RM7 juta.

No comments:

Post a Comment