Wednesday, November 9, 2011

Kumpulan sama larikan mesin ATM - Polis

KUALA LUMPUR 9 Nov. - Polis percaya kumpulan penjenayah yang melarikan sebuah mesin pengeluaran wang automatik (ATM) di Maybank cawangan Taman Midah di sini semalam, pernah melakukan jenayah yang sama di sebuah bank di Ampang tahun lalu.
Menurut Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah (gambar), kemungkinan itu dibuat berdasarkan modus operandi yang sama digunakan penjenayah dalam kedua-dua kejayaan berkenaan.
"Kita dapati, penjenayah dalam kedua-dua kes itu memakai topi besbol, menggunakan gas untuk memecahkan cermin bank sebelum menggunakan kabel untuk mengikat dan menarik mesin ATM keluar dari premis berkenaan.
"Ketika ini, kita sedang mengesan jenis kenderaan yang digunakan suspek untuk melarikan mesin itu sejauh 10 kilometer sebelum ditemui di Taman Pinggiran, Jalan Hulu Klang semalam," katanya di sini, hari ini.
Beliau mengulas kes enam lelaki yang melarikan sebuah mesin ATM sejauh 10 kilometer berisi wang tunai RM316,000 dari Maybank cawangan Taman Midah awal pagi semalam.
Kurang lapan jam selepas kejadian itu, mesin ATM tersebut ditemui, namun semua wang tunai dalam mesin tersebut lesap.
Polis turut meminta mana-mana pihak yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu supaya menghubungi mana-mana balai polis berhampiran bagi membantu siasatan.

No comments:

Post a Comment