Tuesday, September 20, 2011

Empat 'Geng Dol' mati ditembak polis

Mohd. Shukri Dahlan menunjukkan pistol dan parang dalam kejadian samun yang melibatkan warga asing di IPD Ipoh, Perak, semalam.
________________________________________


IPOH 20 Sept. - Polis percaya dapat menyelesaikan sejumlah 18 kes samun di beberapa buah daerah di negeri ini termasuk di sini, Batu Gajah, Sungai Siput, Manjung dan Perak Tengah dengan tumpasnya empat penjenayah warga asing yang ditembak mati malam tadi.
Dalam kejadian pukul 9.30 malam itu, empat lelaki warga asing yang dikenali sebagai 'Geng Dol' itu ditembak mati setelah cuba menyerang anggota polis sebaik sahaja kenderaan yang mereka naiki terperangkap di jalan mati di Kampung Changkat Larang, Batu Gajah.
Ketua Polis Perak, Datuk Mohd. Shukri Dahlan berkata, sepasukan polis terserempak dengan sebuah kereta jenis Proton Waja berwarna kelabu dinaiki empat lelaki berusia antara 30 hingga 40 tahun dalam keadaan mencurigakan.
"Semasa polis hendak membuat pemeriksaan ke atas kereta tersebut di tepi jejantas jalan Kampung Changkat Larang, pemandu kereta itu terus memecut.
"Sebaik sahaja tersekat ketika dikejar, kereta tersebut kemudian cuba mengundur dengan laju dan melanggar kereta pasukan polis di bahagian hadapan," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.
Mohd. Shukri berkata, seorang suspek kemudian melepaskan satu das tembakan ke arah kereta polis sementara tiga lagi keluar dari kenderaan dengan bersenjatakan parang panjang untuk menyerang anggotanya.
Tambah beliau, kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 3 Akta Senjata Api (Penalti Lebih Berat) 1971 dan Seksyen 307 Kanun Keseksaan kerana cuba membunuh.
Beliau berkata, polis terpaksa melepaskan tembakan balas ke atas suspek bagi mempertahankan diri menyebabkan keempat-empat mereka mati di tempat kejadian.
"Hasil pemeriksaan, polis mendapati kereta itu adalah kereta curi.
"Selain itu, polis menemui dua unit komputer riba, satu telefon bimbit, pelbagai jenis barang kemas, tiga utas jam tangan, sepucuk pistol buatan sendiri, tiga bilah parang serta wang tunai bernilai RM1,870 di dalam kenderaan dinaiki mereka," katanya.
Beliau berkata, salah seorang daripada mangsa samun oleh kumpulan itu tampil membuat pengecaman barang curi tersebut pada pukul 5.30 pagi tadi untuk mengesahkan sebahagian daripada barang itu miliknya.

No comments:

Post a Comment